اصول ست کردن رنگ ها

ست کردن رنگ ها ممکن است برایتان کمی دلهره آور باشد ، به خصوص اگر با تئوری رنگ بر اساس چرخ رنگ آشنا نباشید. چرخه رنگ ابزاری ایده آل برای کمک در انتخاب رنگ های متناسب می باشد ( خواه به فکر ست کردن لباس خود باشید و خواه رنگ مناسب برای منزلتان و یا دکوراسیون برای رویدادی خاص! ). در این مقاله سعی کرده ایم شما را با اصول ست کردن رنگ ها در چندین متد بیشتر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید!

متد اول : آشنایی با چرخه رنگ

آشنایی با اصول اولیه چرخه رنگ

چرخ رنگ از رنگ های اصلی ( قرمز ، آبی ، زرد ) و رنگ های ثانویه ( بنفش ، سبز ، نارنجی ) به شکل یک چرخه تشکیل شده است. رنگ های اصلی را نمی توان با مخلوط کردن رنگ های دیگر تشکیل داد ، در حالی که رنگ های ثانویه با ترکیب رنگ های اصلی ایجاد می شوند.

  • بعضی از چرخه های رنگی 3 رنگ اصلی ، 3 رنگ ثانویه و 6 رنگ درجه سوم را در چرخه جداگانه خود به تصویر می کشند ،در حالی که چرخه های رنگی دیگر رنگ ها را به صورت سلسله وار با یکدیگر ترکیب می کنند.
  • درک چرخه رنگ بسیار حائز اهمیت است ، زیرا به شما در اصول ست کردن رنگ ها کمک شایانی می کند.
اصول اولیه چرخه رنگ

پیدا کردن رنگ های متمم

رنگ های مکمل در این چرخه ، درست در نقطه مقابل یکدیگر قرار می گیرند. به عنوان مثال زرد در مقابل رنگ ثانویه بنفش ، قرمز در مقابل سبز و آبی در مقابل نارنجی در چرخه رنگ قرار دارند. رنگ های مکمل معمولا به خوبی با هم ترکیب می شوند و فقط با قرار گرفتن در نزدیکی آن ، رنگ دیگری را روشن می کنند.

  • رنگ های مکمل می توانند شامل رنگ های سوم نیز باشند.
رنگ های متمم در چرخه رنگ

اصول ست کردن رنگ ها : رنگ های مشابه را در کنار یکدیگر بررسی کنید

رنگ های مشابه اغلب با هم جفت می شوند ، زیرا روی چرخه رنگ در یکدیگر محو می شوند.به عنوان مثال ، رنگ زرد در رنگ نارنجی محو شده و در وسط آن یک رنگ سوم زرد-نارنجی ایجاد می شود. از آنجایی که اینها نزدیک به هم هستند ، هنگام تلاش برای ست کردن رنگ ها به خوبی با یکدیگر ترکیب می شوند.

بررسی رنگ های مشابه در کنار یکدیگر

استفاده از سایه و رنگ سایه برای ایجاد تطابق تک رنگ

” سایه ” بدین معناست که شما رنگ سیاه را به یک رنگ برای تیره تر کردن آن اضافه می کنید. ” رنگ سایه ” بدین معناست که شما رنگ سفید را به یک رنگ برای روشن تر کردن آن اضافه می کنید. اگر یک رنگ را انتخاب می کنید ، می توانید از انواع حالت های روشن تر و یا تیره تر آن را برای ایجاد نمای تک رنگ استفاده کنید. به عنوان مثال ، رنگ های تک رنگ در بنفش می تواند شامل بنفش کمرنگ ، آلویی و انگوری باشد.

استفاده از سایه و رنگ سایه برای ایجاد تطابق تک رنگ

اصول ست کردن رنگ ها : عدم ترکیب بیش از حد رنگ های گرم و سرد

رنگ های گرم شامل نارنجی ، قرمز و زرد بوده و رنگ های سرد شامل سبز ، آبی و بنفش است. وقتی این تقسیم بندی را درک کردید ، اصول ست کردن رنگ ها برایتان آسان تر می شود و می توانید رنگ های سرد را با رنگ های سرد و رنگ های گرم را با رنگ های گرم مطابقت دهید.

  • اگرچه این یک راهنمای کلی خوب است ، اما مواردی وجود دارد که به نظر می رسد یک رنگ گرم با یک رنگ سرد تطابق خواهد داشت مانند یک رنگ طلایی گرم با بنفش سرد!
 عدم ترکیب بیش از حد رنگ های گرم و سرد

متد دوم : استفاده از چرخه رنگ بر روی لباس ها

برای هماهنگی ساده یک لباس را از رنگ خنثی و دیگری را از رنگ روشن انتخاب کنید

رنگ های خنثی شامل سیاه ، سفید ، قهوه ای ، خاکستری و حتی گاهی زیتونی و سرمه ای هستند ، اما همچنین می توانند شامل رنگ هایی همچون نقره ، برنز و طلایی نیز باشند. یک رنگ خنثی را به عنوان رنگ اصلی لباس خود انتخاب کرده و سپس 1 الی 2 دیگر به آن اضافه کنید.

  • به عنوان مثال ، یک کت و شلوار مشکی را با پیراهن صورتی کم رنگ یا یک لباس نقره ای را با کت آبی روشن بر روی آن امتحان کنید.
  • در اصول ست کردن رنگ های خنثی مانند سرمه ای و زیتونی با رنگ های دیگر ، سایه های آن ها را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال زیتونی مکمل رنگ خرمایی مایل به قرمز و نارنجی است ، اما با آبی و طلایی نیز بسیار جور در می آید زیرا در نزدیکی چرخ هرنگ قرار دارند.
ست کردن رنگ های خنثی با رنگ های ساده

انتخاب رنگ های مکمل

در اصول ست کردن رنگ ها 2 رنگ مکمل در چرخه رنگ را انتخاب کنید و از آن برای ست کردن لباس خود استفاده نمایید. به عنوان مثال اگر رنگ نارنجی و آبی را انتخاب کنید ، ممکن است بخواهید یک پیراهن نارنجی روشن را با یک شلوار جین آبی تیره ست کنید.

  • روش خوب دیگر برای استفاده از رنگ های مکمل جهت تاثیرگذاری خوب ، ست کردن 1 رنگ مکمل با سایه کمرنگ تر از رنگ مخالف آن است. به عنوان مثال ، یک لباس بنفش را با یک شال زرد کمرنگ ست کنید.

استفاده از رنگ های مشابه

سعی کنید 2 الی 3 رنگ درست در کنار یکدیگر روی چرخI را انتخاب کرده و لباس خود را با آن ها ست کنید. این رنگ های مشابه باعث می شود لباس شما منسجم به نظر برسد. به عنوان مثال ، ممکن است بخواهید یک سارافون زرد روشن را با روسری نارنجی کم رنگ ست کنید.

  • نمونه دیگری از اصول ست کردن رنگ های مشابه برای جلوه دادن ممکن است یک لباس سرخ با جواهرات طلایی و کفش های صورتی باشد.
  • در حالی که معمولا باید از ترکیب رنگ های گرم و سرد خودداری کنید ، اما اگر چیزی را پیدا کنید که با هم ست شد ، می توانید گاهی اوقات این قانون را نقض کنید. به عنوان مثال ، با لباس زرد روشن خود می توانید یک ژاکت کش باف پشمی سبز کم رنگ بپوشید.
ست کردن رنگ های مکمل برای لباس ها

اصول ست کردن رنگ های تک رنگ

یک نقطه خوب برای شروع استفاده از رنگ های تک رنگ ، به کارگیری رنگ های اصلی است. یک رنگ واحد را انتخاب کرده و سپس سایه های مختلفی از آن رنگ را برای ست کردن تیپتان انتخاب نمایید. به عنوان مثال یک شلوار سرمه ای را با تی شرت آبی کمرنگ ست کنید.

  • هنگامی که به فکر ست کردن تیپ تک رنگ هستید ، سعی کنید در یک مسیر از چرخه رنگ قرار داشته باشید. یعنی اگر رنگ آبی را انتخاب کردید ، مطمئن شوید که آبی واقعی را انتخاب می کنید نه آبی متمایل به بنفش!
اصول ست کردن رنگ های تک رنگ

رنگ های اصلی قرمز ، زرد و آبی اغلب با یک رنگ ثابت مانند شلوارهای مشکی با یک تاپ زرد عالی به نظر می رسند. به عنوان مثال یک پیراهن قرمز روشن را با شلوار استرچ خاکستری یا دامن آبی سلطنتی را با یک تاپ سفید بپوشید. اگر می خواهید لباس شما جلوه بیشتری داشته باشد ، سعی کنید بیشتر از 1 رنگ اصلی را برای لباس خود در نظر بگیرید مانند شلوار جین آبی ، یک تاپ قرمز روشن و یک کیف پول زرد!

نکات کلیدی :

  • در هر لباس ، خود را به 3 رنگ محدود کنید ( از جمله رنگ های خنثی ). با این کار مطمئن می شوید که در استفاده از رنگ ها زیاده روی نکرده اید.
  • به منظور جلوه دادن به تیپ خود ، سعی کنید حتما از یک اکسسوری استفاده کنید.
  • هرگز از دو رنگ تقریبا یکسان استفاده نکنید ، زیرا معمولا جلوه بصری ناخوشایندی ایجاد می کند.

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با این مقاله ، به صفحه طراحی و جهت مشاهده سایر مقالات به صفحه وبلاگ مراجعه نمایید.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *